WEBBPLATSEN HAR FLYTTAT - DETTA ÄR EN ARKIVKOPIA
Besök www.smkdala.se för aktuell information.
 Klubben
 Första sidan
 Om klubben
 Kontaktpersoner
 Mötesdagar
 Medlem & betalning
 Kalender
 Gästbok
 Webmaster
 Policydokument (pdf)
 
 MC-sektionen
 Motocross
 Crosskolan
 Enduro
 Trial
 Crossbanan
 Tävlingar/Resultat
 Anmälan tävling
 Reseräkning
 Länkar MC
 Bildarkiv

 Bil-sektionen
 Presentation
 Radiostyrd Bilsport
 Rally
 Crosskart
 Folkrace
 Länkar Bil
 Anmälan tävling


 Administratör

Vi samverkar med SISU!

Bilsektionen

FOLKRACE

Folkrace infördes i Sverige med en mycket bestämd avsikt - det skulle vara en billig sportgren för dom tävlande. Det går inte att bli svensk mästare i folkrace, däremot är grenen inkörsport till andra bilsportgrenar, som tex rallycross.

Tävlingarna körs på en bana av grus med täckta bilar som blivit typbesiktigade i Sverige. Bilen skall var byggd efter de säkerhetsföreskrifter som finns, med skyddsbåge etc. Hastigheten vid tävlingar får inte överstiga 80 km/tim. Ägaren är vid anfordran tvingad att sälja sin tävlingsbil för 4500 kr. Förarstol och bälten är dock ägarens personliga utrustning och får demonteras innan försäljning. Man kan börja tävla i Folkrace redan från det år man fyller 15 år.

SMK Dala Falun har en egen folkracebana invid RV60 i Karlsvik. Banan är c:a 600m lång och består av både snälla och skarpa kurvor. Gå en kurs och börja med folkrace så får du prova på hur det är att ta sig runt våran och andra klubbars banor!

RALLY

Man kan nästan kalla rally för den svenska nationalgrenen inom bilsporten. Det är här vi har haft våra mest namnkunniga profiler genom åren. Eric Carlsson "på taket" är kanske den störste, som liksom Per Eklund och Stig Blomqvist hjälpte till att sprida Saabs namn över jordklotet. Tom Trana inte att förglömma, som gjorde samma bedrift med Volvo. Björn Waldegård blev den förste världsmästaren i rally år 1979 i en Ford och 1984 var det Stig Blomqvists tur i en Audi. Den förste världsmästaren i grupp A var också en svensk. Kenneth Eriksson i en VW Golf år 1987.
Rally körs på vägar, sk specialsträckor, som är avstängda för annan trafik och där det gäller att ta sig från start till mål på kortast tid. Mellan specialsträckorna åker man på transportsträckor och där gäller de vanliga trafikreglerna. De tävlande startar en och en, oftast med en minuts mellanrum på vägar som kan ha både grus- och asfaltsunderlag. Bilarna som används är registrerade standardbilar som körs i olika klasser beroende på trimningsgrad. Lite drygt 300 rallytävlingar arrangerades på ett år och tävlingarna täcker hela året. Du kan tävla i mästerskapsserier på olika nivåer och även i märkescuper. Har du en äldre tävlingsbil finns det säkert en klass för den och är du tjej kan du tävla antingen mot killarna eller mot andra tjejer.

SMK Dala Falun har idag en bred rallyverksamhet med inte mindre än nästan 15 aktiva förare som årligen deltar i totalt c:a 100 rallytävlingar runt om i landet (och utomlands). Du som är intresserad av att börja köra aktivt inom rally, eller vara med som funktionär kontakta någon av våra rallyrepresentaner (se tel.nr på sidan med kontaktpersoner).

RADIOSTYRD BILSPORT 

Detta är bilsportgrenen att växa med, oavsett om man är sju eller sjuttiosju år. Bilarna är små skalenliga bilar med förare vid sidan av, ofta med fullstora bilar som förebild. Radiostyrd Bilsport eller RB som man vanligtvis förkortar det till är en gren inom SBF som sysslar med radiostyrda bilar på bana eller Off-road. Man delar in RB i klasser beroende på bilarnas storlek i förhållande till bilar i naturlig storlek, och på vilket sätt bilarna drivs fram.

I skala 1:8 körs det två klasser, 1:8 bana (Track) och 1:8 Off-Road. Bilarna i dessa två klasser drivs av förbrännings motorer på 3,5 cc, vilka utvecklar ca 2 hästkrafter. Med tanke på att bilarna bara väger ca 2,5 kg så innebär det ganska höga hastigheter på raksträckorna. Den största klassen är 1:5. Den körs på bana med tvåtakts bensinmotorer på 23cc och touringkarosser som gör att likheten med fullstora bilar är påfallande. I skala 1:10 körs det tre klasser, 1:10 Off-road, och 1:10 Touring. Bilarna här drivs av elmotorer som i sin tur drivs av laddningsbara batterier. 1:10 off-road körs på grusbana.

Den tredje klassen i 1:10 är 1:10 IC som liksom 1:10 Touring körs på bana, men drivs av en bränslemotor på 2,5 cc. I skala 1:12 körs det bara en klass 1:12 bana (Track). Verksamheten i denna klass är uteslutande på vinterhalvåret eftersom man kör på en nålfiltsmatta inomhus. Bilarna i denna klass drivs, liksom i 1:10 Touring och Off-Road av elmotorer och batterier. 1:10 Touring körs också på vinterhalvåret inomhus och är en klass som vuxit tack vare OTC-cuper.

Vad som är viktigt inom Radiostyrd Bilsport är att den radiostyrda utrustningen är godkänd enligt Telias bestämmelser. Varje bil som deltar måste ha en egen frekvens, annars påverkar radiosändaren inte bara den egna bilen utan även medtävlares bilar.

Inom SMK Dala Falun så är denna gren på stor frammarch, och alla som har en radiostyrd elbil är välkomen att delta! Kontakta någon av våra RB-representanter för mer information se sidan med kontaktpersoner!

VARMT VÄLKOMMEN TILL BILSPORTVERKSAMHETEN INOM SMK DALA FALUN!